Porównanie najpopularniejszych sklepów internetowych

Na wielu forach związanych z biznesem w internecie lub webmasterstwem, często pojawia się pytanie, który system sklepowy, do sprzedaży online jest najlepszy. W tym

artykule spróbuję porównać kilka najbardziej popularnych platform do sprzedaży internetowej. Listę najpopularniejszych sklepów pozyskałem na podstawie Alexa ranking 1 000 000. W samej liście zaszła dość znaczna zmiana, która co niektórych może zdziwić.

 

W zestawieniu omówimy 5 najbardziej popularnych platform e-handlowych. Z listy wypadł w końcu osCommerce, który niegdyś był zdecydowanie liderem w tej branży. Na liście znalazł się za to nowy gość, jest nim platforma handlowa dla stron opartych na systemie Wordpress, mianowicie WooCommerce. Część osób może pewnie się tym faktem zdziwić. Zdziwienie pogłębić może również kolejny fakt: WooCommerce zajmuje drugie miejsce na naszej liście popularności. Czas przedstawić naszych zawodników.

 

 

chart

 

 

Jest kombajnem sprzedażowym, najbardziej rozwiniętym, rozbudowanym systemem służącym do sprzedaży internetowej. Magento jest oparty na Zend Framework, co wpłynęło również pozytywnie na popularność tego framework'a. Obecnie Magento znajduje się pod skrzydłami eBay. Od wielu lat jest liderem wśród otwartego oprogramowania do sprzedaży internetowej.

Zajmuje drugie miejsce wśród wszystkich rozwiązań ecommerce i pierwsze wśród rozwiązań tego typu dla platformy Wordpress. WooCommerce jest funkcjonalnym pluginem, który platformę blogową zamienia w sklep internetowy. Jego twardą pozycję pozwoliła osiągnąć popularność Wordpress'a, a stabilizację dostępność dodatkowych rozszerzeń oraz szat graficznych.

Platforma sklepowa produkcji francuskiej, jest bardzo rozbudowanym skryptem, funkcjonalność Prestashop pozwala na bardzo dokładną i spersonalizowaną prezentację produktu.

Opencart jest zdecydowaną alternatywą dla sklepów takich jak Prestashop czy Magento. Siłą Opencart jest prostota obsługi oraz szybkość. Opencart posiada podstawową funkcjonalność sklepu, którą oczywiście można rozszerzyć za pomocą dodatków stworzonych dla niego. Prosta obsługa spowodowała, że platforma ta znajduje się w czołówce.

Podobnie Jak WooCommerce, Virtuemart nie jest gotową platformą sklepową, jest potężnym komponentem przeznaczonym dla stron internetowych opartych na systemie zarządzania treścią Joomla!. Dlatego też jest tak popularny i znalazł się na tej liście.

 

 

 

Warto zauważyć, patrząc na naszych zawodników, że tak naprawdę mamy trzy liczące się systemy do sprzedaży online. Dwa pozostałe to rozszerzenia dla systemów służących do zarządzania stroną internetową.

Powyższych zawodników poddamy próbie pięcioboju, który będzie składał się z następujących etapów:

  1. instalacja

  2. skórki

  3. elastyczność

  4. rozbudowa

  5. zarządzanie

     

Na każdym etapie będziemy analizować poszczególne systemy i przydzielać im punkty. Z każdego etapu maksymalnie zawodnik może uzyskać 10 punktów.

 

 

1. Instalacja e-sklepu

Magento pomimo swojej skomplikowanej budowie jest bardzo prosty w instalacji. Twórcy oprogramowania naprawdę postarali się o jak największe uproszczenie tej procedury. Instalacja składa się z kilku kroków, akceptowanie licencji, ustawienie lokalizacji dla czasu oraz waluty, konfiguracja połączenia z bazą danych i utworzenia konta administratora. Jeżeli chodzi o punktację to magento zasługuje na 9. Jeden odejmujemy za lokalizacje czasu. To można zrobić automatycznie.

 

WooCommerce jest rozszerzeniem dla Wordpress, a więc całą instalację należy rozpocząć od zainstalowania platformy blogowej Wordpress. Tutaj większych komplikacji nie ma Wordpress jest najprostszym systemem zarządzania treścią jeżeli chodzi o instalację. Po zainstalowaniu samego systemu, należy zainstalować rozszerzenie WooCommerce. Instalacja samego rozszerzenia sklepu ogranicza się do wyboru paczki i kliknięciu przycisku. To wszystko. Po mimo faktu, że mamy do czynienia z dwiema osobnymi aplikacjami, instalacja WooCommerce jest bardzo prosta. WooCommerce zasługuje na 9 punktów. 1 punkt musi zostać odjęty za dwuczęściową instalację.

 

Prestashop nie zostaje w tyle jeżeli chodzi o prostotę instalacji. W pierwszym kroku wybieramy język instalatora, ten krok również można by było wykonać automatycznie w zależności od ustawień przeglądarki. Kolejnym krokiem jest akceptacja licencji i jej warunków. Prestashop posiada rozbudowany skrypt sprawdzania kompatybilności systemu z naszym serwerem. Może być to bardzo pomocne w razie nieoczekiwanych problemów. Następnym krokiem jest konfiguracja połączenia z naszą bazą danych. Tutaj nic nowego nie można wymyślić, krok ten wygląda identycznie jak w pozostały skryptach. Ostatni krok to personalizacja sklepu. Dodanie loga, nazwy, określenie strefy czasowej, utworzenie konta administratora. Strefy również można by było odpuścić. Większość użytkowników instaluje swoje skrypty z opcjami zgodnymi z ustawieniami regionalnymi przeglądarki. W przypadku Prestashop też należy odjąć jeden punkt, zostaje 9.

 

Opencart rozpoczyna instalację od akceptacji warunków licencji, następnie przechodzi do sprawdzenia zgodności serwera z systemem. Należy samodzielnie poprzez FTP utworzyć dwa pliki config.php, inaczej nie przejdziemy testu kompatybilności. Za to oczywiście punkt niżej. Kolejnym krokiem jest ustawienie połączenia z bazą danych i utworzenie konta administratora. Na tym etapie instalacja się kończy. Nie ma wyboru języka, stref czasowych, więc Opencart otrzymuje 9 punktów. Gdyby nie samodzielne tworzenie plików byłby to najprostszy system w instalacji.

 

VirtueMart podobnie jak WooCommerce jest rozszerzeniem systemowym, aby zainstalować ten sklep musimy posiadać zainstalowany system zarządzania treścią Joomla!. Instalacja Joomla! Składa się z kroków takich jak, akceptacja warunków licencji, wybór języka instalatora, konfiguracja połączenia z bazą danych, konfiguracja połączenia z FTP, konfiguracja konta użytkownika i strony. Za konfigurację połączenia FTP należy odjąć jeden punkt. Krok nie należy do podstawowej instalacji, jest udogodnieniem dla mniejszej grupy odbiorców. Po instalacji Joomla! Możemy w dziale rozszerzeń zainstalować komponent VirtueMart. W instalacji samego komponentu nie ma żadnych utrudnień czy dodatkowych kroków. Kolejny punkt należy odjąć niestety za instalację dwuczęściową. O ile ktoś posiada już stronę na Joomla, jest to wygodne, o tyle dla chcących posiadać jedynie sklep, będzie to utrudnieniem, nie dużym ale jednak. VirtueMart otrzymuje 8 punktów.

 

 

2. Skórki (gotowe szablony)

W tej konkurencji najlepiej będzie ocenić ogólną dostępność szablonów dla poszczególnych systemów, oraz ilość dostępnych szablonów darmowych. Sprawdzimy pod tym względem oficjalne strony systemów oraz serwisy templatemoster.com i themeforest.net. Na punktację będą miały także wpływ takie czynniki jak instalacja szablonu.

 

Magentona stronie oficjalnej posiada 956 szablonów, różnego typu dla różnych wersji sklepu. Z tego 121 szablonów jest darmowych. Jakościowy szablon możemy kupić za 100$. Tanio nie jest, a;e pamiętajmy że to najbardziej rozbudowany system do sprzedaży w internecie. Na templatemonster.com, znajdziemy 915 szablonów płatnych, a na ThemeForest 387, warto dodać, że w bardziej przystępnej cenie. Podsumowując Magento posiada dostępnych ok 2258 tematów graficznych z czego 121 jest darmowych. Instalacja szablonów w magento jest w miarę prosta, niestety jednak nie składa się z jednego kroku.

 

WooCommerce jest w niestety gorszej sytuacji, na stronie oficjalnej rozszerzenia znajdziemy jedynie 45 płatnych motywów graficzny. Po prezentacji Magento wydaje się to tragiczną ilością. WooCommerce nie jest jednak tak dojrzałym i wieloletnim tworem jak Magento, na taki dorobek widocznie potrzebny jest czas. Na templatemonster.com znajdziemy 171 szablonów, a na ThemeForest 240. W przypadku WooCommerce tematy graficzne na themeforest.net są ok dwa razy tańsze niż na pozostałych serwisach, do tego wybór jest znacznie większy. Po zawartości serwisu ThemeForest i budowie jego kategorii, ewidentnie widać, że najbardziej nastawia się na platformę Wordpress. Podsumowując WooCommerce posiada ok 456 szablonów i wszystkie są płatne. Instalacja szablonów dla WooCommerce ogranicza się do wyboru paczki z szablonem i kliknięciu przycisku instaluj. Może być.

 

Prestashop posiada na swojej oficjalnej witrynie 1976 szablonów gotowych do pobrania. Z pośród nich tylko jeden jest darmowy! I to stworzony przez naszą firmę...to ci niespodzianka. Na serwisie TemplateMonster znajdziemy 948 szablonów dla tego systemu, a na ThemeForest 196, znowu zdecydowanie tańszych. To stawia Prestashop, w niekorzystnej sytuacji. Łączna ilość szablonów to 3120 z czego jeden jest darmowy. Instalacja szablonów dlatego systemu jest za to prosta: wysyłamy pliki szablonu do odpowiedniego katalogu i już panelu administratora możemy go załączyć.

 

Opencart na oficjalnej stronie z rozszerzeniami posiada 2773 szablony. Najlepszy wynik w tym zestawieniu. Spośród tej ogromnej ilości motywów 374 są darmowe. W kategorii darmowych szablonów również prowadzi Opencart. Na TemplateMonster znajdziemy 475 szablonów, a na ThemeForest 354. Daje nam to łączną sumę 3602 templatek, z których 374 są darmowe. Jako, że instalacja tematów graficznych dla tego systemu jest prosta (bo wystarczy wysłać folder z szablonem na serwer do odpowiedniego katalogu i załączyć w panelu administratora), system ten zasługuje na maksymalną liczbę punktów. Brawo!

 

VirtueMart jeżeli chodzi o oficjalna stronę poniesie największą klęskę, ponieważ mamy dostęp jedynie do 27 tematów graficznych. Wśród tej skromnej liczby znalazło się miejsce na jeden szablon darmowy. Podobnie jak w Prestashop, jeden honorowy rzut. Sprawdźmy dalej. TemplateMonster w swojej bazie posiada 531 szablonów, to ratuje naszego zawodnika. ThemeForest ma ich jedynie 57. Łączna suma dostępnych tematów graficznych dla Virtuemart to 615 z czego jeden jest darmowy. Szablony dla VirtueMart są proste w instalacji. Instalacja odbywa się poprzez menadżera rozszerzeń, wybieramy paczkę i klikamy przycisk instaluj.

 

Czas na podsumowanie. Jeżeli chodzi o dostępność motywów graficznych bez konkurencyjny jest Opencart, który posiada największą ilość szablonów i najwięcej szablonów darmowych. System ten otrzymuje zatem 10 punktów, kolejny jest Magento, który otrzyma 8 punktów (jeden ucięty za skomplikowaną instalację szablonów) i dalej Prestashop 6 punktów, VirtueMart 5 i WooCommerce 4 punkty.

 

 

3. Elastyczność

Magento jest zdecydowanie liderem w kategorii elastyczności, możliwości konfiguracyjnych. Posiada narzędzia pozwalające na maksymalne spersonalizowanie karty produktów do wymagań danej branży. Magento posiada także rozbudowane narzędzia marketingowe. Pozwala na śledzenie porzuconych koszyków, czego nie udostępniają pozostałe systemy. Magento zdecydowanie zasługuje na maksymalną ilość punktów.

 

WooCommerce jest zagnieżdżone w systemie Wordpress. Możliwości ustawień Widgetów, jest uzależniona od szablonu z którego korzysta system. Pełnię możliwości możemy obserwować przy dobrych szablonach dla tego systemu. Jeżeli chodzi o możliwości konfiguracyjne WooCommerce to z pewnością odstaje od reszty systemów, bez dodatkowych rozszerzeń możemy liczyć na jedynie podstawowe funkcje sklepu internetowego. Uczciwą punktacją dla WooCommerce będzie 5 punkcików.

 

Prestashop Mówi się, że system ten jest alternatywą dla Magento. Tak faktycznie jest. Możliwości konfiguracyjne dostępne w sklepie pozwalają na dokładną, maksymalnie dostosowaną do produktu prezentację zawartości. Ustawienia te pomimo tego, że nie dorównują Magento, są imponujące. Odpowiednią punktacją dla Prestashop 9.

 

Opencart jest tym systemem, wypełnia lukę Powstałą przez Magento i Prestashop. Jego najsilniejszą cechą jest prostota obsługi, przekłada się jednak to na jego elastyczność. Jeżeli chodzi o funkcjonalność zdecydowanie jest bogatszy niż WooCommerce, jednak do Prestashop i Magento trochę mu brakuje. Sprawiedliwa punktacja to 7.

 

VirtueMart swoimi możliwościami bardzo przypomina platformę Opencart, jest odpowiednio rozbudowany by większość była zadowolona, jednak jeżeli chcemy więcej niestety będziemy musieli sięgnąć po rozszerzenia, najczęściej płatne. Elastyczność systemu podobna jest do Opencart, czyli 7 punktów.

 

 

4. Rozbudowa

O możliwościach rozbudowy sklepu najlepiej świadczy ilość dostępnych dodatków. W tym konkursie wykonamy podobne badanie jak w przypadku szablonów. Sprawdzimy ile dostępnych jest dodatków dla danych platform na ich oficjalnych stronach. Aby było sprawiedliwie zawodnicy WooCommerce i VirtueMart mogą zaprezentować dodatki dostępne na oficjalnych stronach systemów zarządzania treścią pod które zostały napisane.

 

Magentoposiada ogromną bazę dodatków, zliczenie ich trochę czasu zajmuje. Oto wyniki. Na stronie oficjalnej Magento posiada 11503 z czego 4087 jest za darmo. To naprawdę imponujący wynik.

 

WooCommerce na oficjalnej stronie posiada jedynie 11 rozszerzeń, system ten jednak wychodzi z opresji dzięki aktywnej społeczności, która dysponuje 562 dodatkami. Daje to łączną sumę 573 pluginy.

 

Prestashop na oficjalnej stronie posiada 2734 rozszerzeń z czego 33 za darmo. Nie jest to imponująca ilość, do tego po ilości darmowych rozszerzeń można szybko wywnioskować, że Prestashop, jest najdroższym w rozbudowie sklepem.

 

Opencart w swoim dziale rozszerzeń może pochwalić się 11211 rozszerzeniami z czego 3582 jest dostępna za darmo. Pod względem dostępności rozszerzeń Opencart stoi obok Magento. Jednak należy pamiętać, że Magento oraz Prestashop są na wstępie bardziej rozbudowane.

 

VirtueMart na swojej oficjalnej witrynie zawarł 150 rozszerzeń z czego 15 jest udostępniona za darmo. Przejdźmy jeszcze do ogromnej bazy rozszerzeń Joomla!. Tutaj znajdziemy 553 rozszerzenia dla VirtueMart z czego około 60 jest darmowych.

 

Magento oraz Opencart mają podobną, miażdżącą konkurencję, ilość rozszerzeń do swoich systemów. Oba systemy zasługują na maksymalną ilość punktów, każdy otrzymuje po 10. Prestashop jest daleko w tyle dlatego uczciwa ocena to 5 punktów. WooComerce oraz VirtueMart posiadają podobną ilość dodatków z tym że na oficjalnej stronie Wordpress, 562 plugin'ów jest udostępnionych za darmo. Nie można przejść obok tego obojętnie. Dlatego WooCommerce pomimo małej liczby ogólnej zasługuje na 3 punkty, a VirtueMart na niestety jeden.

 

 

5. Zarządzanie

Magento w zarządzaniu wymaga dość sporej dawki wiedzy. Jest To bardzo rozbudowany i skomplikowany system. Z pośród całej piątki z pewnością jego obsługa przyniesie początkowemu użytkownikowi najwięcej problemów. 6 punktów.

WooCommerce posługuje się podobnymi zasadami co sam Wordpress. Jeżeli ktoś już obsługiwał tą platformę blogową to przyswojenie obsługi rozszerzenia sklepowego nie powinno sprawić problemów. 9 punktów.

Prestashop jako, że jest rozbudowanym systemem do sprzedaży internetowej, jego obsługa jest również nieco bardziej skomplikowana. Pomimo mnogości funkcji twórcy postarali się aby obsługa sklepu była jak najbardziej intuicyjna. 7 punktów.

Opencart w tej kategorii na pewno prowadzi. Prostota to jego główna cecha i wcale nie jest to spowodowane ubogą funkcjonalnością. System został tak skonstruowany, design tak zaprojektowany by jak najbardziej ułatwić z nim pracę. W najnowszej wersji mamy dostęp do wspaniałego responywnego ostylowania. 10 punktów.

VirtueMart jest również stosunkowo prostym systemem zarządzania treścią, jego obsługa jest również upodobniona do obsługi samego systemu Joomla! Dlatego użytkownicy pracujący z tym CMS nie powinni mieć problemów z przyswojeniem sobie VirtueMart, pomimo że jest trudniejszy niż WooCommerce. Można by było co nieco poprawić. 7 punktów.

 

 

Podsumowanie

Poniższa tabelka pokazuje zdobyte punkty.

 

Instalacja

Szablony

Elastyczność

Rozbudowa

Zarządzanie

Suma

Magento

9

8

10

10

6

43

WooCommerce

9

4

5

3

9

30

Prestashop

9

6

9

5

7

36

Opencart

9

10

7

10

10

46

VirtueMart

8

5

7

1

7

28

 

Top trzy z punktu widzenia przeciętnego użytkownika z przeciętnymi wymaganiami najlepszym systemem do prowadzenia sprzedaży elektronicznej jest Opencart. Drugie miejsce zajmuje Magento, a trzecie Prestashop.

 

Wybór sklepu jednak nie jest jednoznaczny. Jeżeli potrzebujesz systemu, który w maksymalnie profesjonalny sposób pomoże Ci, w organizacji sprzedaży internetowej i dzięki któremu będziesz mógł bez problemu przedstawić każdy rodzaj produktu z najróżniejszymi modyfikacjami, wybierz Magento. Jeżeli potrzebujesz szybkiego, odpowiednio funkcjonalnego systemu zarazem prostego w obsłudze, wybierz Opencart. Jeżeli posiadasz już stronę na Wordpress lub joomla, odpowiednim sklepem będzie odpowiednio WooCommerce i VirtueMart.

Przy badaniu wyszło, że Prestashop jest bardzo droga w rozbudowie i personalizacji. Jeżeli masz wybrać Prestashop, wybierz bardziej rozbudowane Magento, lub mniej skomplikowany Opencart.

Aktualności

Tworzenie stron WWW - częste pytania

12-10-2016 Wyświetleń:1051 Aktualności

Często zadawane nam są pytania dotyczące samego procesu tworzenia stron internetowych. Dlatego zdecydowaliśmy się na rozpoczęcie cyklu artykułów, odpowiadających na najczęstsze pytania.

Czytaj więcej

Aplikacja do wystawiania faktur Online

02-05-2015 Wyświetleń:10689 Aktualności

Udostępniliśmy nowe rozszerzenie do naszego systemu zarządzania treścią – aplikację do wystawiania faktur online. Teraz możesz mieć dostęp do swoich dokumentów z każdego

Czytaj więcej

Tworzenie stron WWW firmowych – co ważne…

13-11-2014 Wyświetleń:3253 Aktualności

  Obecne standardy internetowe oraz trendy panujące w sieci od stron firmowych wymagają znacznie więcej, niż jeszcze kilka lat temu. Coraz

Czytaj więcej

Najnowsze kursy

Tworzenie stron z Page Builder

22-01-2016 Wyświetleń:1032 Joomla!

Jest potężnym narzędziem służącym do organizacji treści na stronach serwisu. Posiada kilkadziesiąt dodatków, a jego moc tkwi w prostocie układania elementów na stronie serwisu.

Czytaj więcej

Joomla 3 - Edycja treści

01-05-2015 Wyświetleń:3551 Joomla!

  Głównym elementem systemu CMS Joomla! Jest komponent artykułów. To właśnie ten komponent odpowiada za wyświetlanie treści na podstronach. Aby przejść do panelu

Czytaj więcej