W dzisiejszym artykule skupimy się na sklepach internetowych z odzieżą. Zastanowimy się jak taki sklep e-commerce powinien wyglądać oraz co powinien zawierać aby być przyjaznym użytkownikowi.

Spis treści:

Przyjrzymy się również trendom współczesnym, w projektowaniu sklepów internetowych z branży odzieżowej. Przygotowałem również kilka przykładów sklepów internetowych, które świetnie wpasowują się w dzisiejsze trendy graficzne. Oczywiście wszystko związane z odzieżą.

 

Jak powinien wyglądać sklep internetowy z odzieżą?

Depositphotos 189078468 xl 2015Odpowiedź na pytanie jak powinien wyglądać sklep odzieżowy działający, w sieci internetowej jest na tyle ogólna i luźna, że mogłaby być odpowiedzią na pytanie jak, w ogóle powinien wyglądać współczesny sklep internetowy. Cechy te są zdecydowanie uniwersalne. Sklep internetowy tworzony dzisiaj dla dzisiejszego konsumenta powinien być przede wszystkim przejrzysty i estetyczny. Myślę że gdy będziesz trzymał się jedynie tych dwóch cech Twój sklep będzie już dobry. Sklepy internetowe są dość wyjątkowym tworem, w sieci ponieważ to nie szata graficzna decyduje o tym jak wyglądają, ale produkty które prezentują. Gdyby wywalić ze sklepu internetowego wszystkie banery oraz produkty, powinniśmy otrzymać maksymalnie minimalistyczną stronę internetową. Prostą, czystą ale dalej miłą dla oka. Szata graficzna tworzona dla jakiegokolwiek sklepu internetowego ma wspomagać skupienie, łatwość przeglądania. W żadnym wypadku nie może na sobie skupiać uwagi, rozpraszać uwagi klienta.

W przypadku sklepów odzieżowych to właśnie obrazami będziesz kusić klienta, do rozpoczęcia podróży po swoim e-biznesie. Czy sprzedajesz odzież sportową, codziennego użytku, bieliznę czy obuwie, to właśnie obrazy w banerach, produktach sprawią, że klient dokona zakupu. Będzie widział jak może, w danej rzeczy wyglądać. Dlatego tak ważna jest jakość zdjęć.

 

Zobacz naszą ofertę dla sklepów internetowych

 

Co powinien zawierać sklep internetowy z odzieżą?

Depositphotos 34895499 originalOmówienie szaty graficznej jest dość proste. Ta nie może być skomplikowana i tyle. Inaczej ma się sprawa z zawartością sklepu internetowego. Oczywiście mowa o treści. Sklep działający online musi prezentować wiele informacji dotyczących sposobu robienia zakupów, ich wysyłania i odsyłania z powrotem do sklepu. Przepisy obecne na sklepie internetowym muszą być również zgodne z prawem europejskim oraz polskim. Zacznijmy jednak od prostszych informacji. Klient wchodzący do naszego sklepu internetowego, chciałby wiedzieć z kim ma do czynienia, kim jesteśmy. Zakładki „O nas” oraz „Kontakt” z adresem sklepu, mapką dojazdową i najlepiej z formularzem kontaktowym są tak oczywiste, że chyba nawet nie powinno się o tym wspominać. Odnośniki do tych zakładek powinny się znaleźć u góry strony.

Czy sprzedajesz ciuchy czy sprzęt RTV na Twoim sklepie internetowym powinny się znaleźć konieczne takie informacje jak regulamin, regulujący każdą przestrzeń oraz proces przebiegający na Twoim e-commerce. W sieci jest wiele gotowych wzorów tego typu regulaminów. Możesz również mieć regulamin idealnie dopasowany do swojego biznesu od specjalnych biur prawniczych specjalizujących się w e-biznesie.

Polityka prywatności z uwzględnieniem RODO to również priorytet. Bez tej zakładki i regulaminu narażasz się na dotkliwe kary finansowe.

Sam osobiście jestem zwolennikiem umieszczania osobnej zakładki dotyczącej wysyłki towarów oraz płatności i zwrotów. Jest to zdecydowanie bardziej wygodne rozwiązanie dla użytkownika, ponieważ jeżeli zależy mu na znalezieniu informacji, ile maksymalnie czeka się na wysyłkę uda się bezpośrednio do miejsca gdzie tę informację szybko zdobędzie. Przeglądanie, przewijanie zazwyczaj długich regulaminów sklepu jest dość męczące.

W przypadku sklepów internetowych z odzieżą dobrą praktyką jest umieszczanie podstron z informacjami dotyczącymi rozmiarów np. w przypadku butów przeliczenie skali na milimetry. Informacje opisujące jak powinno się mierzyć naprawdę mogą być pomocne. Tworzyliśmy rok temu projekt dla jednego ze sklepów w Poznaniu. Zakładka z wyjaśnieniem rozmiarów oraz informacjami jak powinniśmy się mierzyć jest jedną z najczęściej oglądanych podstron co oznacza, że klienci tych informacji potrzebują.

Kolejną sprawą związaną z treściami są te bezpośrednio związane z naszymi produktami. Zaczniemy od listy produktów w kategorii. Na samym początku uzgodniliśmy, że pod względem graficznym te element powinien być maksymalnie estetyczny i przejrzysty. Od strony treści jest podobnie. Co za tym idzie produkty w kategorii, powinny mieć ich minimalną ilość, a najlepiej pozbyć się skróconego opisu produktu. Niektórzy powiedzą, że z punktu widzenia SEO to niekorzystny zabieg, nasze testy jednoznacznie potwierdziły jednak, że wystarczy dobry opis kategorii, a skrócone opisy produktów w większości przypadków są i tak kopią tych rozszerzonych.

Klient zyskuje czytelność i większe skupienie nad przeglądanym asortymentem naszego sklepu internetowego. To jest najważniejsze.

Inaczej jest z kartą produktu, tam opis jest wymagany. Tu można też stworzyć porozumienie z wytycznymi SEO i pierwszy akapit poświęcić lakonicznemu opisowi produktu, a kolejny bardziej rozbudować. Tu też powinniśmy zapamiętać że opis produktu to jedynie dodatek do galerii zdjęć produktu. Celowo użyłem słowa „galerii”.

Ciekawym pomysłem jest dodawanie do każdego produktu tabelki z rozmiarami. Klient nie wychodząc z karty produktowej może sprawdzić czy dany produkt na niego pasuje. Świetne rozwiązanie, sam czasami poszukuję tabeli z rozmiarami kupując odzież np. dla córki, często w tym celu muszę poszukiwać informacji na zewnątrz sklepu internetowego. W Design Cart do sklepów internetowych sprzedających odzież instalujemy rozszerzenie, dzięki któremu właściciel sklepu internetowego może w łatwy sposób dodać tabelkę z "rozmiarówką". Tabela z rozmiarami wyświetla się, w formie okna popup, po kliknięciu w odpowiedni przycisk. Jak to wygląda możesz zobaczyć na poniższym screenie. 

Screen Shot 09 08 21 at 11.01 AM

Kolejnym ciekawym elementem jest użycie odseparowanych wersji produktu. Rozwiązanie to można spotkać na wielu sklepach internetowych. Tam gdzie używasz wersji kolorystycznych jako osobnych produktów warto je zaprezentować przy każdym podobnym produkcie. Wersje kolorystyczne prezentuje się jako osobne produkty z różnych powodów. Jednymi z nich są np.: kody ean, przejrzystość stanu magazynowego, galeria skupiona na jednej wersji kolorystycznej. Jak to działa? Na karcie produktu, który ma różne wersje, zamieszcza się obrazy z tymi produktami linkujące do odpowiednich produktów. Przykład znajdziesz niżej.

Screen Shot 09 08 21 at 11.29 AM

 

Na powyższym printscreenie na uwagę zasługują również informacje zamieszczone w formie harmonijki. Kliknięcie w tytuł informacji powoduje jej rozwinięcie. Tego typu rozwiązanie pomaga utrzymać estetykę, przejrzystość karty produktowej. W przypadku sklepów odzieżowych można w tej formie prezentować również tabelę rozmiarów, specyfikację produktu lub jego wymiary.

Screen Shot 09 08 21 at 11.34 AM

 

Elementy sklepu internetowego z odzieżą

Depositphotos 177429294 xl 2015Sklepy internetowe mają własne elementy – moduły, które są charakterystyczne dla nich samych. Jednym z takich elementów, bez których nie mogli byśmy się obejść w sklepie e-commerce jest koszyk. Niżej opiszę te przydatne dla sklepów internetowych odzieżowych. Celowo od razu przeskoczę do karty produktu takiego sklepu, ponieważ tam znajduje się jeden z najważniejszych elementów sklepu internetowego, w przypadku butów, sukienek, spodni chyba najważniejszy. Jest nim galeria zdjęć. Ta powinna umożliwić powiększenie zdjęcia tak by klient mógł zobaczyć teksturę materiału. Świetnym rozwiązaniem dla tego zadania jest użycie galerii z zoom'em, zamiast tradycyjnego wyświetlania produktu lightbox, w okienku popup.

Rotacja produktów w sklepach odzieżowych jest na tyle częsta, że przydałby się o tym swoich klientów informować. Newsletter do tego celu wydaje się być najlepszy. Jest to jeden z sposobów promocji sklepu internetowego. Element newslettera składa się z części widocznej dla użytkownika, czyli miejsca na wpisanie swojego maila, oraz części administracyjnej. Ta pierwsza powinna być dobrze widoczna i wykonana estetycznie.

Znowu nawiążę do pierwszej części artykułu. Pamiętasz pisałem o tym, że szata graficzna sklepu internetowego powinna być prosta ale to zdjęcia decydują o klimacie, charakterze serwisu internetowego. I tu pojawia się kolejny ważny element sklepu internetowego. Jest nim baner. W przypadku sklepu z odzieżą jest świetnym wabikiem do zachęcenia klienta do rozpoczęcia przeglądania zawartości sklepu internetowego. Coraz częściej można spotkać serwisy e-commerce gdzie na stronie startowej mamy same banery promujące poszczególne kategorie. Na klientów to działa, zapewniam.

Jeżeli nie budujemy strony internetowej złożonej, w całości z banerów, powinniśmy zastanowić się nad drugim bardzo popularnym stylem jakim jest prezentacja modułów wyświetlających produkty. Jest to element stosowany na stronach startowych sklepów internetowych. Najpopularniejszą budową jest umieszczenie głównego baneru nadającego klimat i charakter serwisowi e-commerce, a pod nim umieszcza się moduły wyświetlające produkty najnowsze, te objęte promocjami lub produkty najczęściej kupowane. Jeżeli interesują Cię te zagadnienia zapraszam do innego artykułu omawiającego kluczowe elementy sklepu internetowego.

 

Obrazy w sklepach internetowych z odzieżą

Tam co obrazów ich jakości poruszam często, na łamach firmowego bloga, a i nawet w tym artykule. Jest niesłychanie ważne zagadnienie związane ze sklepem internetowym, o jego sukcesie lub porażce. Tak marnej jakości zdjęcia mogą zniszczyć Twój biznes. Dlaczego zdjęcia w sklepie internetowym są takie ważne? Z kilku powodów, których omówienia się już podejmuję. Zacznijmy od samej strony startowej.

Użytkownik wchodzi na stronę startową Twojego sklepu. Pierwsze co widzi do główny baner. Jeżeli są następne mniejsze to te, jeżeli nie to moduły z produktami, dalej pozostałe elementy jak menu i inne mniejsze tekstowe. Baner informuje już o jakości tego co sprzedajesz (w oczach klienta oczywiście). Informuje też go o tym czy dobrze trafił, że wcale nie jest na sklepie internetowym dla majsterkowiczów. Banery wprawiają też, w odpowiedni klimat użytkownika. Pomagają sprzedawcą zachęcić użytkowników do rozpoczęcia przeglądania asortymentu sklepu internetowego.

Gdy użytkownik już wertuje kategorie, produkty w naszym internetowym sklepie, wcześniej czy później trafi na kartę produktu. Galeria produktu powinna być galerią, a nie pojedynczym zdjęciem. Powinna mieć świetne jakościowe zdjęcia, które dodatkowo są zoptymalizowane dla szybszego ładowania. W przypadku odzieży dobrze jest stosować galerię z zoom'em, tak aby użytkownik miał możliwość oceny samego materiału. Zdjęcia w galerii powinny przedstawiać produkt od przodu, z tyłu, od boku, nie na wieszaku tylko na żywej osobie tak by użytkownik mógł zobaczyć jak wygląda danych ciuch, w rzeczywistości, jak układa się, jaki ma krój. Wyjątkiem może być obuwie, gdzie zaleca się umieszczanie zdjęć samego obuwia. W tej gałęzi produktów ogromne znaczenie ma wnętrze produktu.

Galeria produktów s klepach internetowych ma ogromne znaczenie, ponieważ nie ma możliwości przymierzyć go, dotknąć. W realnym sklepie odzieżowym oprócz tego że patrzymy jak produkt został wykonany, badamy jego jakość też dotykiem. W sklepie internetowym mamy możliwość jedynie ocenić to po zdjęcia produktu i ewentualnie jego opisie.

 

Przykłady sklepów internetowych z odzieżą

Myślę, że ten artykuł tego wymaga by podać to co w nim się znalazło opisane tekstem, w formie praktycznej. Poniżej więc zamieszczam kilka przykładów omawianej wiedzy prezentowanej, w istniejących e-commerce.

 

Sklep internetowy z odzieżą sportową Fit Store

Sklep internetowy został wykonany przez nasze studio w tym roku (2021), został zaprojektowany zgodnie z obecnie panującymi trendami webowymi oraz posiada wiele usprawnień, które powodują, że sklep internetowy jest bardziej przyjazny użytkownikowi. Zacznijmy od wyglądu wizualnego. Główną treścią jest zdjęcie, w przypadku sklepów internetowych odzieżowych to zdjęcie sprzedaje produkt, nie jego opis tekstowy. Wszystkie zdjęcia wykonane są w podobnej tonacji kolorystycznej. W banerach dominują pastele, w zdjęciach produktowych biel i szarość. Spójność obrazów potęguje czytelność, przejrzystość. Karta kategorii ma świetną filtrację produktów nawet według ceny. Karta produktowa ma pomocne rozszerzenia omawiane wcześniej, jak: tabela rozmiarów, wyświetlanie wersji kolorystycznych, czy harmonijkowa prezentacja treści. Szerszy ops sklepu internetowego znajdzie na wpisie w portfolio sklep internetowy, odzieżowy dla Fit Store

projekt big

 

Sklep internetowy z odzieżą sportową 42/54 Sport

Jest przykład sklepu internetowego, który stawia na przekaz wizualny. W którymś akapicie wspominałem o tym, że część sklepów internetowych poszła o krok dalej i na stronie startowej zamieszczają jedynie banery prezentujące produkty, kategorie poszczególnych produktów. Ten sklep sportowy jest tego przykładem.

4254sport

 

Sklep internetowy z odzieżą Leo Clothing

Jest to szablon dla sklepu internetowego, który udało mi się znaleźć w serwisie Theme Forest. Temat graficzny Leo jest ciekawym przykładem zachowania złotego środka pomiędzy prezentacją produktów na stronie głównej, a budowaniem charakteru za pomocą banerów ze zdjęciami. Nikomu szablonów powielanych tysiące razy nie polecamy, ale wyciągać wnioski i znajdywać ciekawe koncepcje, w tematach graficznych czemu nie.

 leo clothing

 

Sklep internetowy z damską odzieżą Miza

Jest to kolejny temat z Theme Forest. Szata graficzna zasługuje na uwagę z kilku powodów. Oryginalnym pomysłem jest zastosowanie kolażu produktów. Wygląda to jak artystyczny zlepek banerów. Pod głównym banerem mamy trzy mniejsze, w których prezentowane mogą być kategorie, produkty objęte promocją. Dopiero niżej znajdziemy klasyczne moduły wyświetlające produkty. Koncepcja warta uwagi.

 miza myshopify

 

Sklep internetowy, odzieżowy Mozar

Niezwykle minimalistyczny i czysty sklep internetowy. Zauważ, jak dobrze współgra prosta szata graficzna ze zdjęciami produktów. Dominuje biel i szarość. Nawet tła zdjęć produktów posiadają ten sam kolor co tło głównej nawigacji. Sklep internetowy jest o tyle wyjątkowy, iż jego twórcy zrezygnowali z głównego dużego baneru na rzecz mniejszych prezentujących poszczególne kolekcje.

 mozar

 

Sklep internetowy z odzieżą Mulberry

Jest to sklep internetowy z koncepcji swej bardzo podobny do pierwszego sklepu z odzieżą sportową. Jednak produkty o specyficznej barwie i stylu, stronę startową zamieniają, w kolaż barw, artystycznych ujęć. Tutaj mamy do czynienia z charakterystyczną prezentacją poszczególnych kategorii, w formie banerów na stronie startowej. Jest to bardzo logiczna budowa, a zarazem artystyczna.

 mulberry

 

Sklep internetowy odzieżowy Nova Vinova

Ten przykład to świetna kompozycja banerów nadających charakterystyczny klimat sklepowi z produktami jakie ma w swym asortymencie. Znajdziemy, w nim tradycyjne kompozycje ale i też kolaże. Całość wygląda czysto i wyjątkowo.

nova vinova

 

Sklep internetowy Presiden – odzieżowy

Bardzo dobry przykład sklepu gdzie zdjęcia są ze sobą bardzo mocno powiązane. Zwróć uwagę na kolor produktów większości obrazów. Jest zbliżony. Tła tych zdjęć również są podobne. Tak się buduje spójność graficzną. Użytkownik wchodzący na taki sklep ma wrażenie wszech obecnego ładu i stylu. Niekoniecznie odpowie na pytanie z czego to wynika. Chodzi w końcu o odczucia klientów odwiedzających sklep internetowy.

 presiden theme

 

Sklep internetowy z koszulkami Vinova

A tutaj mamy inny przykład. Prezentowana szata graficzna sklepu pokazuje jak można mocno wpływać zdjęciami na charakter sklepu e-commerce. Sklep wygląda na ciekawy i żywy. Coby było jednak gdyby wszystkie zdjęcia miały tło szare jak w poprzednim przykładzie?

vinovathemes

 

Sklep z T-shirt'ami kończy zestawienie sklepów internetowych odzieżowych. Są dobrymi przykładami współczesnego design'u, w sieci internetowej przyjaznego użytkownikowi.